Cantlos

30.09.2014 19:00

] Cantlos, čas zpěvů ]

vytvořila Kaelynn

 

Jiřičky

vytvořila Kaelynn

 

Ještě jsou tady

Létají za okny

Krouží mi v srdci.

Přináší radost

z pohybu, z letu

ze slunečního svitu.

 

Ještě jsou tady

Poslední vzpomínky

Na sílu léta.

V slábnoucím slunci

malují na nebe

obrazy pro Tebe.

 

Ještě jsou tady?

Pár chvil do odletu

Odchází světlo.

List tančí větru,

ve kterém Cantlos zní,

čas oslav a písní.

 

    Období babího léta, čas posledního vzepětí léta s krásnými, teplými dny, ale chladnými večery a rány. Končí období sklizně obilí, sklízí se ovoce a plodiny, které se ukládají do sklepů, aby posloužily v zimě. Čas burčáku a prvních vín. To je období Cantlos, měsíc vinné révy...

    Víno představovalo v dávné historii životní mízu přírody a symbolické spojení mezi vínem a krví přetrvává v křesťanství dodnes.

    Čas rovnováhy sil světla a temna a ukončení sklizně byl oslavován bohatými hostinami, na nichž nesměly chybět verše, příběhy a hudba básníků, bardů. Ti v této době zastavují své toulky krajem a usazují se, aby v pohodlí přečkali zimu.

    Patronem tohoto měsíce je Cernunnos, rohatý bůh přírody, strážce zásvětí, pán lesa, ochránce poutníků a bůh hojnosti. Byl to snad nejoblíbenější bůh keltského světa. Parohy jsou prastarým symbolem síly a obnovy už od pravěku. Rohatý bůh, nebo též Zelený muž, symbolizuje smrt a znovuzrození, mužský princip a spojení s přírodou. Doklady o něm lze nalézt v různých kulturách po celém světě, je možné, že jde o jedno z prvních božstev, která jsme uctívali, neboť na přírodě tehdy záviselo (a stále závisí, přestože to dnes není tak patrné) přežití lidstva.

 

    Nejstarší vyobrazení Rohatého boha či šamana s jelení maskou pochází z období 13 000 př. n. l. a jedná se o jeskynní malbu z Trois- Frérez ve Francii.

                     

Tzv. Šaman v jeskyni Les Trois-Frérez, magdalenien,                        Rekonstrukční kresba Henri Breuilla, 1920

na fotografii se ztrácejí světlé parohy

 

    Nejznámější vyobrazení Cernunna pochází z gundestrupského kotlíku, z 2.-1. stol. př. n. l.

 

    Dle tohoto výjevu bývá Cernunnos označován jako pán zvířat, had bývá symbolem zásvětí a nákrčník moci, ale možná je zde skryto mnohem víc. Na https://www.bylotojinak.cz/nove-poznatky/buh-cernunnos-a-kultovni-vozik-ze-strettwegu je velmi zajímavý a obsáhlý článek z jehož závěru cituji níže teorii o významu tohoto výjevu. Celý článek se věnuje všem vyobrazením rohatých božstev v mnoha kulturách, podrobně se zabývá i vývojem řeči v souvislosti s názvy bohů a nastiňuje vznik kultu Rohatého boha.

    "Při rozboru výjevu na kotli z Gundestrupu musíme nejprve odhalit způsob vrstvení autorova sdělení. První myšlenkou bylo vytvoření boha Cernunna s atributy v rukách, vyjadřujícími jeho podstatu, dvojjedinnost jasné a zatažené oblohy. Kruhový nákrčník je symbolem světla a had stínu. Druhou myšlenkou bylo znázornění všech časových prvků souvisejících s jedním rokem ve zvířecí podobě, tedy včetně Cernunnovy jelení zoomorfikace. Kompozice je navíc rozvržena do dvou plánů. V předním je to, co souvisí s jedním dnem- takže samotný Cernunnos, jeho jelení podoba a blíženci Světlo-Stín jako dva totožní zápasící lvi. V druhém plánu jsou znázorněny západy Slunce během roku, tedy "trojrohost". Rohaté zvíře zcela vlevo je zimním slunovratem, čili pravým rohem býčí hlavy, uprostřed je jarní rovnodennost jako pes a pod ním podzimní rovnodennost jako kanec. Zcela vpravo je opět rohaté zvíře znázorňující letní slunovrat, tedy levý roh býčí hlavy. Nacházíme zde univerzální astronomický princip, který je stejný jako na výše uvedeném harappském pečetidle.Na plátu vidíme chlapce plujícího na sumci. Tento potomek-vegetační období-ovšem pluje správným směrem, totiž od jarní rovnodennosti k letnímu slunovratu. Podobně ukazuje směr pohledu rovnodennostních zvířat směr běhu času."

 

    Oblíbenost Rohatého boha je dodnes patrná v mnoha bájích i pohádkách, v nichž se zjevuje tajemný jelen, který pomáhá lidem v nesnázích, např. lidová pohádka O Smolíčkovi, také česká filmová pohádka "Tom v kozí kůži" je plná keltských bohů, britský seriál Robin of Sherwood s Michaelem Praedem...

 

    Zelený muž na nás shlíží i z mnoha domů či dokonce katedrál. Jeho poselství bychom měli věnovat větší pozornost...

 

Naši předci řekli své matce Zemi: ‚Jsme tvoji.‘
Moderní lidstvo říká přírodě: ‚Jsi naše.‘
Zelený muž, vystupující jako živoucí tvář celé Země, zvolává do univerza: ‚Jsme jedno.‘“
– William Anderson, The Green Man

 

foto z https://www.gorvin.mysteria.cz/alchapiv/alchapiv.htm Zelený muž na katedrále sv. Víta

Zdroje:

https://www.vyzj.cz/mo/povesti/o-zelenem-muzi/

https://www.bylotojinak.cz/nove-poznatky/buh-cernunnos-a-kultovni-vozik-ze-strettwegu