Imbolc

17.01.2014 22:33

] Imbolc ]

vytvořila Kaelynn

 

V tajemné komůrce

v měkounké kolébce

klidně a bezpečně

jak v lůně matčině

děťátko spí.

 

Paprsek Měsíce

pohladí na tváři,

rozsype lehounce

do vlasů hvězd záři

matce, jež bdí.

 

Tu nebe východní

najednou bledne,

chlapeček zavrní,

víčka svá zvedne 

a obloha zjasní.

 

Ceridwenn synáčka 

ve vlasech víská:

"Kéž, synku, síly tvé

prozáří dny temné

a noci se krátí."

Mandala Imbolc

vytvořila Kaelynn

 

 

Imbolc nebo též Oimelk, po našem Hromnice.Slaví se začátkem února, z pohledu dnešního vývoje počasí zhruba v době nejkrutějších mrazů (ještě do nedávna ale právě touto dobou přicházela pravidelná obleva, která byla připisována moci bohyně Brighid). Přesto je oslavou prvních předzvěstí jara, nově narozených jehňat a znamením pro hospodáře, že je čas začít s přípravami na jarní práce.

V den svátku Imbolc se zhášely ohně v kovárnách a znovu je zapalovaly mladé dívky, představující Brighid. Ze stébel obilí se vyráběly malé slaměné panenky, které pak dívky oblékly do bílého jako nevěsty a nosily je od domu k domu. Každá domácnost pak této symbolické nevěstě dávala malý dárek. Během tohoto svátku se také, jako při všech keltských svátcích, zapalovaly malé ohníčky- věřilo se, že mají ochrannou moc, měly chránit po celý rok pole před kroupami a stavení proti bleskům.“ (citováno z knihy Keltské horoskopy, V. Šiška, nakl. X-egem, Praha 1998)

 

Výše zmiňovaná bohyně Brighid je patronkou celého období od Hromnic až po Velikonoce.Je to soucitná bohyně pečující o nechtěné či opuštěné, ochránkyně matek, bohyně učení, inspirace, léčitelství, ale zároveň je i bohyní ohně, především planene kovářské výhně, v němž je ukryta síla tvořit, stejně jako v myslích bardů.

 

Brighid byla velmi oblíbenou bohyní keltského světa, symbolizovala panenský aspekt trojjediné bohyně (Panna, Matka, Stařena), zároveň však byla sama trojjediná-

 

jako Panna byla bohyní inspirace, Múza a ochránkyně všech bardů, oděna v bílém šatu probouzela zemi z jejího zimního spánku (právě proto se nevěsty oblékají do bílé),

jako Matka pečovala o všechny matky a děti, byla ochránkyní rodinného krbu a patronkou kovářů, řemesel a rolníků,

jako Stařena přinášela moudrost léčitelů a sílu dávných tradic.

 

 

Její popularita neskončila s příchodem křesťanství, původní dávná bohyně splynula s historicky doloženou postavou svaté Brigity z Kildare, za níž převlečená prý dodnes chodí po světě. A nejen to, irská křesťanská věrouka v ní vidí současnici Panny Marie, porodní bábu a kojnou malého Ježíše či přímo jeho nevlastní matku, jež ho ve chvíli Mariiny slabosti zahalila do svého pláště. V keltském světě bylo postavení nevlastních rodičů nebo pěstounů důležitější než rodičů vlastních. Myslím si, že tehdejší společnost zohledňovala fakt, že stát se nevlastním rodičem vyžaduje stejnou mateřskou lásku, která ale není podpořena pokrevním poutem, proto má větší váhu. I zde je patrné vysoké postavení a oblíbenost této bohyně.

 

Svatá Brigita žila v druhé polovině 5. století. Údajně měla být dcerou druida, dle jiných pramenů krále Dubthacha a otrokyně. V životopisech je sv. Brigita zachycena jako ztělesnění soucitu s ubohými a chudými. Vypráví se, že na její přímluvy Hospodin rozmnožil máslo, aby bylo čím podělit žebráky. Jindy prý krávy nadojily třikrát více mléka než obyčejně, aby tak unavení poutníci mohli uhasit žízeň. V Kildare, možná na místě staré pohanské svatyně, založila jeden z nejvýznamnějších klášterů v Irsku. Vedla zde smíšený klášter. Irské křesťanství mělo díky nenásilné misijní práci sv. Patrika a jeho žáků původně poněkud volnější regule. Manželství a rodina byly běžné i mezi mnichy a jeptiškami, celibát byl v rozporu s posvátnou úctou k životu. Za povšimnutí stojí i to, že prvními misionáři na našem území byli právě Irové, neboť v 7. stol. irští a skotští poutníci šířili víru a vzdělanost svých klášterů prakticky po celé Evropě. Dobrovolně se vydávali do vyhnanství, aby dokázali svou víru úplným odevzdáním se Boží vůli. Jejich zásadou bylo šířit víru vždy v jazyce dané země.

 

Právě tato bohyně-svatá je dokladem úcty irských křesťanských misionářů k původním pohanským mýtům. Mniši zcela samozřejmě převzali pohanskou tradici a mystéria svých předků a svázali je s křesťanstvím. A to tak důkladně, že dnes nelze spolehlivě rozlišit původní bohyni od sv. Brigity. Další možné zdůvodnění tohoto splynutí (je to pouze nepodložená domněnka) je v tom, že se jedná o znovuzrození téže duchovní bytosti, která se jen přizpůsobila době, neboť právě bohyně Brighid, zvaná též „Plamen Irska“ či „Ohnivý šíp“, má mít na starosti udržování věčného plamene keltských tradic.

 

Oheň je posvátným živlem Brighid, podle pověsti o jejím narozením prý přišla na svět při východu slunce a ještě několik dnů po narození jí z hlavy vycházel ohnivý sloup. Je zajímavé, že podobné ohnivé úkazy provází dle pověstí i první dny života sv. Brigity. Zde jsou ale tyto úkazy připisovány Duchu svatému.

 

V jednom irském textu z 12. století se píše, že sv. Brighid a devatenáct jeptišek pečovalo v Kildare o posvátný oheň hořící v ohradě, kam nesměl vstoupit žádný muž. Tento posvátný oheň hořel celá staletí, původně o něj pečovalo devatenáct dcer ohně, panenských kněžek. Existuje několik zpráv o jeho uhašení- jednou ve 13. století, podruhé ve století 16. za vlády Jindřicha VIII. a v 18. století, kdy byla svatyně uzavřena. Roku 1996 byl posvátný oheň znovu zapálen brigediánskou jeptiškou sestrou Mary Minchinovou a měl by opět hořet nepřetržitě.

 

Bohyně či svatá Brighid je symbolem ženské síly- lásky, soucítění a zároveň tvořivosti, nespoutanosti a intuice. Je ženským protějškem archanděla Michaela, který svým plamenným mečem ochraňuje každého před pokušením, zlými silami, ale i před strachem a negativními myšlenkami. Brighid svými plameny očišťuje a léčí, pomáhá zvláště všem ženám objevit svou vlastní identitu, vnitřní sílu, sebeúctu a tvořivost.

 


 

 

Zdroje:

Keltské horoskopy, V. Šiška, nakl. X-egem, Praha 1998

https://www.celtoslavica.de/bibliothek/pdf/Osterrieder_2000_Vyvoj%20a%20promenujici%20sila.pdf

https://www.taxoft.cz/nemeton/filosof/brighid.php

https://www.nakridlechandelu.cz/archandele-bohove/brigit

https://www.getsemany.cz/book/export/html/1690

https://lyanna.blog.cz/1105/bohyne-brigit (obrázky)